STATUT NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
„SZKRABUŚ” W GNIEŹNIE
ROZDZIAŁ I
§ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania, cele i zadania placówki oświatowej zwanej w dalszej treści przedszkolem, którego pełna nazwa brzmi: Niepubliczne Przedszkole „Szkrabuś”.
Przedszkole ma siedzibę przy Ul. Kostrzyńskiej 41 w Gnieźnie.
Organem Prowadzącym Przedszkole jest Paulina Landowska zamieszkała przy Ul. Kostrzyńskiej 48, 62-200 Gniezno.
§ 2 PRZEDSZKOLE DZIAŁA NA PODSTAWIE:
Ustawy o Systemie Oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz.2572 z późniejszymi zmianami).
Konwencji o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r. Nr 120 poz. 526).
Rozporządzenia wykonawcze do ustawy o systemie oświaty.
Niniejszy Statut nadany przez Organ Prowadzący i uzgodniony z Radą Pedagogiczną.
Wpis do ewidencji placówek oświatowych.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3 CELEM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO JEST:
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
Kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek.
Budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym co jest dobre, a co złe.
Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi.
Stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
Troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych.
Wprowadzanie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne.
Kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej.
Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości, osiąganiu sukcesu.
Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie.
Rozwijanie wrażliwości moralnej.
Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturalnym i technicznym.
Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem.
Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne.
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Kształtowanie gotowości do nauki pisania i czytania.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
§ 4 ZADANIA PRZEDSZKOLA
Placówka realizując zaspakajanie potrzeb dziecka kieruje się w szczególności:
dobrem dziecka,
potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych,
koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych.
Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując sposoby i metody oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa - pod względem fizycznym jak i psychicznym,
stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczne i higieniczne warunki zabawy, nauki wypoczynku a w szczególności:
sale przedszkolne posiadają właściwe oświetlenie, wentylację, ogrzewanie oraz powierzchnię użytkową,
sprzęty posiadają atesty i certyfikaty,
przedszkole posiada sprzęt i urządzenia ochrony przeciwpożarowej,
w przedszkolu znajdują się apteczki wyposażone w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy wraz z instrukcją dotyczącą jej udzielania.
Za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada nauczyciel pełniący obowiązki zawodowe w danym czasie do momentu przekazania ich prawnym opiekunom lub osobom upoważnionym, a w czasie zajęć dodatkowych osoba prowadząca te zajęcia.
W czasie pobytu dziecka w przedszkolu nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej.
W grupach pomocą w sprawowaniu opieki nad dziećmi nauczycielowi służy pomoc drugiego opiekuna.
Pomoc medyczna jest udzielana dzieciom za zgodą rodziców. W sytuacjach koniecznych, gdy brak kontaktu z rodzicami, korzysta się z usług pogotowia ratunkowego.
Pracownicy przedszkola zobowiązani są do udziału w szkoleniach z zakresu bhp i ppoż. oraz udzielania pierwszej pomocy.
W razie zaistnienia w przedszkolu wypadku tryb postępowania powypadkowego określony jest odrębnymi przepisami.
Umożliwia się ubezpieczenie dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków za zgodą rodziców.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom na drogach publicznych prowadzi się systematyczną pracę dotyczącą znajomości przepisów ruchu drogowego. Przedszkole stosuje różne formy pracy kształtujące umiejętności poruszania się po drogach i współpracuje z instytucjami zajmującymi się zagadnieniami ruchu drogowego.
Szlaki komunikacyjne wychodzące poza teren przedszkola posiadają zabezpieczenia uniemożliwiające wyjście bezpośrednio na jezdnię.
Przy wyjściu poza teren przedszkola zapewnia się opiekę jednego opiekuna dla grupy 15 dzieci.
Każde wyjście, wyjazd z dziećmi poza teren przedszkola odnotowuje się w zeszycie wyjść wraz z podpisem osoby odpowiedzialnej za bezpieczeństwo.
Przedszkole może organizować wycieczki autokarowe i inne wyjazdy z uwzględnieniem obowiązujących przepisów w tym zakresie. Program wycieczki winien być dostosowany do wieku, potrzeb i zainteresowań dzieci.
Udział dzieci w wycieczkach wymaga pisemnej zgody rodziców (opiekunów prawnych).
Dyrektor podpisuje kartę wycieczki co najmniej dzień przed wyjazdem dzieci.
Nauczyciel organizujący wycieczkę zobowiązany jest gromadzić następującą dokumentację:
kartę wycieczki i listę uczestników (imię, nazwisko, adres, pesel),
pisemną zgodę rodziców na wyjazd dziecka,
pisemne oświadczenie rodziców/prawnych opiekunów w sprawie przeprowadzania wszelkich niezbędnych zabiegów zapobiegających zagrożeniu życia i zdrowia dziecka.
Rodzice dzieci mających problemy w czasie poruszania się pojazdami mechanicznymi zobowiązani są do przedłożenia instruktażu dotyczącego sprawowania opieki.
Szczegółowe informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa dzieci zawarte są w regulaminie wycieczek przedszkolnych.
Szczegółowe zasady zapewniające dzieciom bezpieczeństwa w czasie pobytu w przedszkolu określa procedura dotycząca bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu.
Przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo, poszanowanie jego godności osobistej oraz ochronę przed przemocą:
w przypadku podejrzenia lub zauważenia śladów przemocy, molestowania nauczyciel powiadamia dyrektora, który przeprowadza rozmowę z rodzicami,
w przypadku powzięcia wiadomości o stosowaniu przemocy w stosunku do dziecka pracownik przedszkola ma obowiązek niezwłocznego powiadomienia policji i prokuratury. Szczegółowy tryb postępowania określa procedura „Niebieskiej Karty”,
wszyscy pracownicy przedszkola życzliwie i podmiotowo traktują dzieci,
w przedszkolu obowiązuje zakaz stosowania kar cielesnych, ośmieszających dziecko i naruszających poczucie godności.
W przedszkolu realizuje się obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci 5 i 6-letnich.
Dyrektor przedszkola jest obowiązany powiadomić dyrektora szkoły obwodu, w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu oraz o zmianach w tym zakresie. Formą powiadomienia jest pisemny wykaz dzieci sporządzony we wrześniu każdego roku szkolnego.
Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do wydania każdemu dziecku spełniającemu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego w miesiącu wrześniu każdego roku szkolnego „zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego”. Wzór zaświadczenia określają odrębne przepisy.
Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr wydanych zaświadczeń o spełnianiu i spełnieniu obowiązku przedszkolnego przez dzieci uczęszczające do przedszkola.
Na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz.U.2013.532 )
w przedszkolu organizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna zgodnie z obowiązującymi przepisami,
pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega na:
rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka,
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka,
wynikających z różnych okoliczności utrudniających jego prawidłowe funkcjonowanie,
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka wynikających z jego uzdolnień i predyspozycji,
zaspokojeniu potrzeb dzieci uzdolnionych oraz tych, które potrzebują indywidualnego wsparcia,
rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo w każdej chwili zrezygnować z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, składając u dyrektora oświadczenie o rezygnacji z podaniem jej powodu,
za prawidłową organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada dyrektor,
dyrektor ustala dla dziecka formę , sposób i okres udzielania pomocy zgodnie z zaleceniami zespołu,
do zadań dyrektora należy poinformowanie na piśmie rodziców o ustalonych zasadach udzielania dziecku pomocy,
dyrektor po zapoznaniu z wnioskami i zaleceniami zespołu dotyczącymi efektów udzielania pomocy ma prawo podjąć decyzję o wcześniejszym zakończeniu udzielania pomocy;
przy planowaniu i realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor współpracuje z rodzicami dziecka, nauczycielami, specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu i spoza przedszkola, w tym pracownikami PPP, stowarzyszeniami i innymi organizacjami, które w ramach swojej działalności statutowej są zobowiązane do niesienia pomocy psychologicznej;
pomoc psychologiczna w przedszkolu może być udzielana w formie:
zajęć rozwijających uzdolnienia,
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
zajęć terapeutycznych,
porad i konsultacji.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 5
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych w/g. zbliżonego wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
Liczba dzieci w sali nie może przekroczyć więcej niż 25 dzieci,
Dyrektor przedszkola ustala ramowy rozkład dnia z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów).
Przedszkole funkcjonuje cały rok, z wykluczeniem dwu tygodniowej przerwy technicznej w okresie wakacyjnym.
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla danego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Przedszkole pracuje w godzinach od 6:30 do 17.00 w dni robocze od poniedziałku do piątku. Godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb rodziców.
Czas pracy przedszkola wynosi 10,5 godziny dziennie.
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż 5 godzin dziennie przy czym:
co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – ¼) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe, i ogrodnicze itp.);
najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego;
pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających – rytmika, nauka języka obcego, nauka religii, gimnastyka korekcyjna, itp. – powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
z dziećmi w wieku 3-4 lat – około 15 minut (każde zajęcie),
z dziećmi w wieku 5-6 lat – około 30 minut (każde zajęcie),
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
Rozkład dnia w miarę potrzeb może być zmieniony.
Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 48.
W przedszkolu łącznie są 2 oddziały.
Liczba oddziałów zbliżonych wiekowo w zależności od potrzeb i możliwości organizacyjnych placówki może ulec zmianie.
W ramach dziennego czasu pracy przedszkola realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego w wymiarze 5 godzin dziennie.
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
sale zajęć dla poszczególnych oddziałów,
pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
kuchnię,
wydawalnię posiłków,
zmywalnię naczyń,
szatnię dla dzieci,
ogród przedszkolny.
Przedszkole na życzenie rodziców może organizować zajęcia dodatkowe (gimnastyka ogólnorozwojowa, język angielski, zajęcia teatralne, plastyczne, zajęcia logopedyczne i inne).
Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki z uwzględnieniem potrzeb rodziców.
Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
Osoba prowadząca zajęcia dodatkowe zobowiązana jest do prowadzenia dokumentacji tych zajęć ( dziennika zajęć z listą dzieci uczestniczących w zajęciach, tematykę zajęć).
Prowadzący zajęcia dodatkowe jest zobowiązany na bieżąco przekazywać nauczycielowi grupy zauważone niepokojące zachowania dzieci.
Raz w roku w terminie uzgodnionym z dyrektorem przedszkola osoba prowadząca zajęcia dodatkowe prezentuje osiągnięcia dzieci.
Dyrektor ze względów organizacyjnych może połączyć dzieci różnych oddziałów w jedną grupę, jednakże ilość dzieci po połączeniu nie może przekroczyć liczby 25 osób.
Sposób uzyskiwania środków na finansowanie przedszkola:
a) opłaty pobierane od rodziców (czesne i wyżywienie zgodnie z obowiązującą umową), opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu pobierane są z góry w terminach ustalonych przez dyrektora przedszkola. Ostateczny termin płatności upływa z dniem ustalonym w umowie z rodzicami.
b) dotacja: Urząd Miejski w Gnieźnie,
c) sponsorzy.
Opłatę za żywienie ustala zarządzeniem dyrektor przedszkola.
opłata ta może ulec zmianie w związku ze wzrostem lub obniżką cen żywności,
dziecko może korzystać w przedszkolu z 1, 2, 3 posiłków.
Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu rejestrowane są na kwitariuszu przychodowo- ewidencyjnym opłat, rodzice otrzymują oryginał pokwitowania.
Pracownicy przedszkola mogą korzystać odpłatnie z żywienia wnosząc opłatę określoną zarządzeniem dyrektora przedszkola.
Do przedszkola uczęszczają dzieci w wieku od 2,5 do 6 lat
Dziecko w wieku 5 i 6 lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
Dla dzieci oczekujących na miejsce w przedszkolu tworzy się listy rezerwowe.
Rekrutację przeprowadza się w oparciu o karty zgłoszenia dziecka do przedszkola złożone przez rodziców. W przedszkolu prowadzi się rejestr wydawanych i przyjmowanych kart zgłoszeń.
Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może skreślić dziecko z listy przyjętych do przedszkola w przypadku:
systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole (za okres 2 miesięcy),
nieprzestrzegania przez rodziców (prawnych opiekunów) niniejszego statutu,
ze względu na zachowanie dziecka uniemożliwiające zapewnienie jemu lub innym dzieciom bezpieczeństwa i nie podjęcia przez rodziców współpracy zmierzającej do rozwiązania problemu (np. podjęcie terapii) lub gdy wykorzystane zostały wszelkie możliwości zmiany tej sytuacji.
Tryb postępowania w przypadku skreślenia z listy wychowanków:
uzyskanie informacji o nieobecności dziecka,
podjęcie uchwały o skreśleniu,
pisemne poinformowanie rodziców lub prawnych opiekunów o skreśleniu z listy,
od decyzji o skreśleniu dziecka z listy wychowanków rodzicom przysługuje prawo do odwołania za pośrednictwem dyrektora w terminie 14 dni od pisemnego powiadomienia.
Po ustalonym terminie odwoławczym dziecko skreśla się z listy wychowanków.
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami
Terminy przerw w pracy przedszkola ustalone są przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola (projekt organizacyjny).
Dopuszcza się możliwość zmian w organizacji pracy w ciągu roku szkolnego. Dotyczyć one mogą:
zmniejszenia liczby oddziałów – w okresie ferii i wakacji;
zmiany godzin pracy oddziałów w przypadku:
wycieczek krajoznawczych,
imprez dla dzieci (np. bal karnawałowy, koncerty, teatrzyki).
Przedszkole prowadzi rekrutację w oparciu o zasadę pełnej dostępności.
W trakcie roku szkolnego o przyjęciu lub odmowie przyjęcia dziecka do przedszkola decyduje dyrektor.
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
zamieszczenie na stronie internetowej przedszkola,
udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola,
zapoznanie ze statutem rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym.
ROZDZIAŁ IV
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 6 NAUCZYCIELE
W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
Do zakresu zadań nauczycieli należy:
planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno - wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
powadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów itp.
współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, logopedyczną, zdrowotną i inną,