Szkrabuś to wesoły i zadowolony przedszkolak, bo każdy dzień w przedszkolu przynosi coś nowego i ekscytującego.
W naszym przedszkolu dużą uwagę zwracamy na realizowanie zajęć grupowych zgodnie z naturalnym rytmem dnia. Jest to szczególnie ważne przy małych dzieciach. Powitanie, czas na aktywność, zabawy ruchowe na dworze lub w pomieszczeniach, czas na relaks i pożegnanie.
Poniżej przykład fragmentu rozkładu dnia.
Harmonogram dnia
6:30 - 8:15 Rodzice przyprowadzają dzieci do przedszkola - Zabawy dowolne wg zainteresowań; manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne i inne
8:15 - 8:30 Gimnastyka poranna
8.30 - 9.15 Czynności higieniczno porządkowe. Śniadanie
9:15 - 10:10 Zajęcia dydaktyczne
10:00-11:30 Zajęcia estetyczne (Warsztaty plastyczne, muzyczne), Rytmika, angielski, logopedia
11:30 -11:45 Czynności higieniczno porządkowe. Obiad
12:30 - 13:30 Odpoczynek (sen, bądź edukacja zdrowotna poprzez zabawę).
13.30 -14:00 Zajęcia indywidualne. Korygowanie rozwoju, praca z dzieckiem uzdolnionym (pozostałe dzieci zabawy dowolne)
14:00 - 14:15 Czynności higieniczno porządkowe, podwieczorek
14:15 - 15:00 Zajęcia swobodne, zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, spacery, obserwacje przyrodnicze, wycieczki.
15:15 - 17:00 Zabawy swobodne, Bajkoterapia, Aktywność indywidualna i grupowa, zabawy badawcze i konstrukcyjne organizowane przez nauczyciela o charakterze stymulacyjno-kompensacyjnym.
Rozchodzenie się dzieci do domów
Rozwój dzieci odbywa się wielotorowo i w sposób dynamiczny, dlatego też przy planowaniu pracy dydaktycznej nauczyciel będzie mieć wzgląd na wykształcenie między innymi:
rozumienia zjawisk z najbliższego otoczenia,
współpracy, szacunku i zaangażowania,
zdobywania kolejnych umiejętności, w tym samodzielności i wytrwałości w dążeniu do zamierzonego celu,
gotowości do korzystania z własnych doświadczeń, w tym umiejętności podejmowania własnych decyzji,
budowania poczucia własnej wartości i autonomii,
rozróżniania uczuć,
rozwijanie myślenia matematycznego,
rozwój umiejętności komunikacyjnych, w tym językowych,
rozumienie znaczenia norm społecznych,
wyobraźnię i ekspresję twórczą,
szacunku dla swoich potrzeb,
zainteresowanie literaturą i sztuką,
poszanowania własności,
świadomości i poszanowania nietykalności cielesnej,
sprawność fizyczną i zdrowie.
Nadrzędnym celem przedszkola jest dobro dziecka! Dlatego też, kadra będzie się ustawicznie doskonalić. Będziemy otwarci na każde pomysły rodziców, a dodatkowe zajęcia pozbawione będą jakichkolwiek opłat.
Wartości, którym będzie przyświecać moje przedszkole:
szacunek i wzajemna akceptacja,
współpraca rodziców i innych dorosłych,
zaufanie i uczciwość,
innowacje i ustawiczny rozwój,
profesjonalizm i obsługa na najwyższym poziomie.
Również przedszkole zwróci szczególną uwagę na zaktywizowanie i zaangażowanie rodziców w:
wsparcie dziecka w procesie adaptacji,
wsparcie nauczycieli w obserwację rozwoju dziecka,
rozwój umiejętności wychowawczych i realizację zadań edukacyjnych,
uczestnictwo w koalicji na rzecz dziecka.
Moja placówka oświatowa będzie miała obowiązek obserwacji i dokumentowania rozwoju dzieci oraz ocena dojrzałości przedszkolnej. Przedmiotem obserwacji będą między innymi:
progi rozwojowe (np. rozstanie, adaptacja, nowe dziecko w rodzinie),
zachowania rutynowe, codzienne
zainteresowania dziecka,
czas trwania aktywności,
kontakty z rówieśnikami,
relacje, kontakty dziecka z dorosłym i dziećmi,
rozwój poznawczy,
rozwój językowy,
rozwój ruchowy.
Zaobserwowane zjawiska będą systematycznie gromadzone przez cały okres uczęszczania dziecka do przedszkola. Każde dziecko będzie posiadało swoją „teczkę dokonań”, do której będą wkładane te prace, które świadczą o przejściu przez dziecko pewnego etapu rozwoju lub o pokonaniu bariery.
Prace będą podpisywane, datowane i będą zawierały spisany komentarz oraz uwagi nauczyciela wiodącego.
Na zakończenie edukacji przedszkolnej nauczyciele zobowiązani będą do oceny dojrzałości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Najważniejsze cechy dziecka jakie warunkują jego dobry start w edukację szkolną to:
umiejętności społeczne i komunikacyjne,
gotowość do respektowania ustalonych zasad i reguł,
ciekawość,
wytrwałość,
samodzielność,
odporność,
umiejętność rozwiązywania różnych problemów,
samodzielność,
pewność siebie,
akceptacja własnego ja,
twórcza postawa wobec nowych doświadczeń,
aktywność i chęć uczenia się.
W ewaluacji dojrzałości dziecka pomocna będzie obserwacja trwająca podczas całego pobytu w grupie przedszkolnej.
Należy pamiętać, aby po pierwszej ocenie konieczne było przedyskutowanie z rodzicami bądź opiekunami ewentualnych działań mogących przyspieszyć proces rozwijania potrzebnych dyspozycji i umiejętności.
Wyposażenie - wszystkie zabawki, pomoce edukacyjne i sprzęty znajdujące się w naszym przedszkolu są kupowane od sprawdzonych producentów i spełniają niezbędne wymogi bezpieczeństwa i posiadają atesty CE. Dbamy, aby zabawki były zawsze czyste a zniszczone wymieniamy na nowe.
Tagi: organizacja